Het interieur
Het interieur was misschien nog wel het meest versleten van de hele auto. De bekleding van de stoelen was stuk, de matten waren versleten, er zat een vreemde hoes over het stuur en alles was smerig. Het geheel maakte gewoon een wat vermoeide en versleten indruk.
Waar ik, toen ik de auto kocht, had gedacht om waar nodig een en ander opnieuw te laten bekleden is dat in de loop der tijd een beetje uit de hand gelopen.
Ik zal het meeste van de tijd daar in het interieur van de auto door brengen en dan mag dat natuurlijk wel een beetje aan mijn wensen voldoen.
Omdat die wensen nogal hoog liggen en ik de mogelijkheid had heeft dat geresulteerd in een hele hoop custom onderdelen die ik zelf gemaakt of aangepast heb.
Een nieuwe pedalen set, nieuwe pookknop, nieuwe handremhendel, aangepaste deurkaarten, een digitaal instrumentenpaneel en zelfs het dashboard heb ik niet ongemoeid gelaten en compleet aangepast.
Via onderstaande links kun je naar de betreffende pagina gaan en het hele verhaal lezen, samen met alle foto's die gemaakt zijn gedurende het proces.
- Eerst zal het volledige interieur uit de auto verwijderd moeten worden, wat een grote hoop met onderdelen oplevert.
- In het donker moet je natuurlijk ook altijd je kentekenbewijs etc. kunnen vinden. Bij moderne auto's inmiddels gemeengoed, maar de Corolla was nog niet van dergelijke luxe voorzien. Dat is natuurlijk simpel op te lossen.
- Zo'n beetje alle onderdelen uit het interieur waren niet van een beschermlaag voorzien en zijn in de loop der tijd aardig gaan roesten. Dat komt er bij mijn auto natuurlijk niet meer in en zal aangepakt moeten worden.
- De nodige onderdelen in het interieur zijn vervangen voor mooiere en betere exemplaren. Dan steekt het plastic handremhendeltje er natuurlijk maar schril bij af. Ook deze is dus aangepakt en vervangen door een zelfgemaakt exemplaar.
- Ook de standaard pookknop komt dan natuurlijk niet meer terug in de auto en is vervangen door een zelfgemaakt exemplaar.
- De originele rubberen hoesjes van de pedalen hadden hun beste tijd wel gehad. Er zijn uiteraard een hele hoop aftermarket exemplaren verkrijgbaar. Maar geen daarvan voldeed aan mijn eisen. Dan maken we ze maar gewoon zelf.
- De Japanse Sprinter in Apex uitvoering had als coole optie een digitaal instrumentenpaneel. Het standaard instrumentenpaneel uit de coupé vond ik al niet zo fraai en dit was daar een supergave '80's oplossing voor.
-
Om het digitale instrumentenpaneel te kunnen gebruiken moest het dashboard een beetje aangepast worden. Bovendien wilde ik graag wat extra meters inbouwen waar niet direct plek voor was. Dan moeten we het maar wat grootser aanpakken!
-
Heel veel vakjes en aflegplekken heeft de Corolla niet en aangezien ik altijd een zonnebril in de auto heb liggen, moet daar wel een plekje voor zijn natuurlijk. Een dergelijk speciaal vakje uit een Carine E bood uikomst. Nu alleen nog inbouwen.
-
Het interieur zal uiteraard ook opnieuw bekleed moeten worden.
-
Omdat de accu naar de kofferbak is verhuisd en de oude bekleding dus niet meer paste en zowieso afschuwelijk was, moest deze toch echt vervangen worden. Dus heb ik zelf nieuwe panelen gemaakt om de kofferbak mee te bekleden.