Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

De versnellingsbak

De versnellingsbak is een onderdeel van de auto dat al vaak vergeten wordt in de veronderstelling dat er meestal niets aan hoeft te gebeuren. Of mensen durven het simpelweg niet aan omdat het een van de meest complexe onderdelen van de auto is.

 

Zo niet in dit project natuurlijk. Omdat ik zelf ook in de revisie van industriële tandwielkasten heb gewerkt durfde ik het ook wel aan om de versnellingsbakken aan te pakken. Want ook daar kan de nodige slijtage voor komen.

Bovendien is het een wezelijk onderdeel van de aandrijflijn en dus ook van wezenlijk belang om het vermogen op de weg te krijgen en zelfs de wegligging van de auto.

 

Ook hier geld dat de C52 versnellingsbak die uit de auto is gekomen niet meer terug zal keren in de coupé.

Aan de nieuwe motor zat namelijk ook de bijbehorende versnellingsbak vastgebouwd.

De E58 versnellingsbak heeft andere overbrengingsverhoudingen dan de C52 en is bovendien ook nog wat sterker, wat wel nodig is met het grotere koppel van de 4A-GZE.

 

Ook hier geld dat er al veel tijd en geld was geïnvesteerd in een complete revisie van de versnellingsbak waarbij alle synchromesh ringen, lagers en pakkingen vervangen zijn en er zelfs een Quaife ATB LSD is geplaatst.

Omdat deze revisie al geheel voltooid was zal ik deze hier ook op deze pagina's behandelen.

 

Via de onderstaande links kun je naar de betreffende pagina waar het hele verhaal en alle bijbehorende foto's te vinden zijn.