Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Tips & Tricks

Intussen loopt het project al enkele jaren en in die tijd heb ik natuurlijk het een en ander geleerd.

Spijt heb ik nergens van, ik ben immers al gekomen waar ik ben. Maar als ik achteraf op het verloop van het project terug kijk zou ik sommige dingen toch anders gedaan hebben.

 

Op deze pagina wil ik enkele tips & tricks met jullie delen.

Ik zal niet zeggen dat dit de gouden regels van het restaureren zijn, maar meer dingen waar ik zelf tegenaan ben gelopen en nu dus anders zou doen als ik nog eens zo'n project zou beginnen.

 

  1. Zorg voor een goede werkplek waar je lang terecht kunt.

    Ik heb lang moeten zoeken naar een geschikte werkplek in het begin. Ik was zo blij dat ik ergens terecht kon dat ik zonder meer ja zei tegen die loods. Maar achteraf was het niet de beste werkplek.

    Een vloer die niet helemaal egaal was, tochtig, vochtig en niet geïsoleerd. Dat heeft er achteraf voor gezorgd dat er de nodige roest verscheen op plekken waar ik dat nog niet wilde.

    Mijn tips: Zorg voor een degelijke, goed geisoleerde werkplek. Een garagebox gaat voor een dergelijk omvangrijk project gewoon niet voldoende zijn. Je hebt een goede, egale, liefst vloeistofdichte vloer nodig. Voldoende verlichting en wandcontactdozen. En heel belangrijk: Genoeg ruimte om te werken én om alle onderdelen op te bergen.



  2. Zorg voor een juiste basis.

    Je kunt jezelf een hele hoop tijd, geld en ellende besparen door de juiste auto als basis te pakken.

    Hoewel je natuurlijk niet álles kan inspecteren als je zo'n auto koopt, bekijk 'm echt goed. Binnen, buiten, onder en boven. Durf te vragen om de auto ook op de brug van onderen te bekijken.

    Let ook op de kleine dingen. Een iets groter kiertje of panelen die net niet lekker aansluiten lijkt misschien iets kleins, maar kan duiden op grote structurele problemen onderhuids.

    Hoe moeilijk het ook is. Val niet meteen als een blok voor een auto, maar blijf ook kritisch.

    Hij wisselen van het front was voor mij een uitdaging en achteraf vond ik het leuk om gedaan te hebben. Maar het had ook mis kunnen lopen en heeft me een boel extra tijd en geld gekost.



  3. Zorg voor voldoende financiële middelen

    Het lijkt misschien een open deur. Maar heel veel projecten sneuvelen door gebrek aan financiële middelen.

    Als zo'n project eenmaal loopt verzin je nieuwe dingen die je aan wilt pakken of kom je dingen tegen die je van tevoren nog niet voorzien had.

    Ikzelf heb een speciale rekening geopend waarop ik elke maand een x bedrag stort speciaal voor dit project. Zo weet je precies wat je beschikbaar hebt voor je project, voorkom je gesteggel over het geld dat je erin steekt en gaan er geen geldstromen door elkaar heen lopen.

    Want ik kan je garanderen: Het gaat vele malen meer kosten dan je in eerste instantie denkt!



  4. Pak het stukje voor stukje aan.

    Als de hele boel gedemonteerd is, pak dan de restauratie stukje voor stukje aan.

    Gooi niet én de motor, én de versnellingsbak uit elkaar om vervolgens ook nog eens tegelijkertijd aan de carrosserie te beginnen. Op een gegeven moment is het einde zoek en pak je veel te veel tegelijk aan.

    Doe eerst het één en als je daar niet meer mee verder kunt of als het klaar is, begin dan pas aan het volgende. Dan blijft het beter te behappen en overzichtelijker voor jezelf.



  5. Werk geordend

    Als je alles uit elkaar aan het schroeven bent lijkt alles heel logisch in elkaar te steken en je onthoudt best een poosje hoe het in elkaar zat. Maar weet je over 2 jaar ook nog hoe het in elkaar zat?

    Berg alle onderdelen bij elkaar op en label alles. Doe bouten, moeren en en kleine onderdelen in afgesloten bakjes of zakjes en schrijf erop waar ze van zijn.

    Bewar grotere onderdelen ook niet los, maar stop ze in (verhuis)dozen zodat je niet zomaar wat kwijt kan raken. Schrijf bovendien op de dozen wat erin zit, zodat je jezelf niet verloren zoekt naar onderdelen.



  6. Hanteer een logische volgorde

    De verleiding om met de leukste onderdelen zoals de motor etc te beginnen is natuurlijk groot.

    Ik ben ook in die valkuil getrapt en begon met de motor en de versnellingsbak. Maar in de loop van het project veranderden de plannen en had ik een boel tijd, geld en moeite gestoken in onderdelen die ik later niet meer ging gebruiken en niet kan verkopen omdat dat financieël niet interessant is.

    Je bent gevallen voor een bepaalde auto, dat je die carrosserie gaat gebruiken staat eigenlijk wel vast. Pak die als eerste aan, dan heb je ook een basis waarop je voort kunt bouwen. In een auto kunnen verschillende motoren, versnellingbakken, interieur of ophanging gebruiken. Maar de carrosserie blijft gelijk, dus pak die als startpunt.

    Bij een eventueel volgend project zou ik de volgende volgorde aanhouden:

    - Carrosserie

    - Interieur

    - Motor

    - Versnellingsbak

    - Onderstel

    - Overige



  7. Denk vooruit.

    Denk bij elk onderdeel dat door je handen gaat of er verder nog iets mee moet gebeuren en denk daarbij ook aan eventuele toekomst plannen. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om de carrosserie al strak te maken en te spuiten als achteraf blijkt dat je eigenlijk nog wat beugeltjes erin had moeten lassen voor bepaalde onderdelen.

    De remmen aan pakken terwijl je achteraf toch voor andere remmen wilt gaan is zonde van het geld en de moeite die je erin steekt. Niet alles is te voorzien natuurlijk, maar probeer open naar de toekomst te kijken en beperk je niet tot wat je vandaag kunt doen. Misschien ligt de lat een jaar verder in het project alweer een stuk hoger. Denk op de lange termijn.



  8. Hou vol en blijf werken!

    Er zullen momenten komen dat het werk stagneert, dat je het even niet meer ziet zitten of het gewoon even niet meer wilt lukken. Ik kan dan alleen maar zeggen: Hou vol en ploeter gewoon door!

    Niet alle klusjes zijn altijd even leuk en dat kan je soms flink de zin in het project ontnemen. Bijt even door de zure appel heen, het zal toch moeten gebeuren en daarna je kan weer iets leukers aanpakken. Het resultaat is het achteraf altijd waard en dan ben je die momenten ook zo weer vergeten en kun je trots naar dat onderdeel kijken met de gedachte: 'Dat heb ik toch mooi zelf gefikst!'

    Loop je te ploeteren en wil het gewoon echt niet lukken? Raak niet gefrustreerd, maar leg het gewoon even aan de kant en pak het de volgende dag met een frisse blik en frisse moed weer aan. Je zult zien dat het dan veel beter gaat.



  9. Zorg voor voldoende tijd

    Hoe vaak hoor je niet dat zulke projecten sneuvelen door tijdgebrek? Je begint ergens aan en uiteindelijk steek je er gewoonweg te weinig tijd is om het af te kunnen maken.

    Niemand kan in de toekomst kijken en dingen veranderen natuurlijk, maar ikzelf heb bijvoorbeeld 1 avond in de week waarop ik altijd naar mijn werkplaats ga om aan de auto te werken. Vaste prik.

    Het kan voor komen dat je even minder tijd hebt voor het project of andere prioriteiten hebt. Maar zorg dat je op een gegeven moment weer terug gaat om verder te gaan waar je gebleven was.

    Dit project heeft al 2 kinderen en 2 verhuizingen overleefd en loopt nog steeds. Dit is een project van de lange adem, maar aan het einde van het verhaal komen we er wel een keer en was het alle tijd die je erin stopt meer dan waard.



  10. Documenteer alles

    Misschien wel de gouden tip in zo'n project. Maak veel, heel veel foto's! Als je maanden of jaren later alles weer terug in elkaar wilt steken gaat het geheid voor komen dat je even niet meer precies weet hoe het nu precies heeft gezeten. Dan is het heel fijn als je een geheugen steuntje hebt.

    Met de komst van digitale fotografie is hat natuurlijk geen enkel probleem meer om van elk onderdeel en elk detail foto's te maken.

    En alles waar je er geen foto van kunt maken, kun je natuurlijk ook nog tekeningen of schema's van maken om te onthouden wat waar zat, of wat waar op aangesloten zat.

    En maak daarbij ook back-ups. Het zou zonde zijn al je alles gefotografeerd hebt en die foto's gaan verloren omdat je computer crasht of een virus oploopt of iets dergelijks.



  11. Gebruik fabrieksdocumentatie

    In de garage gebruiken ze werkplaatshandboeken van de fabriek waarin beschreven wordt hoe bepaalde werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Soms zijn er specifieke onderdelen voor de auto die net even anders zitten als je zou verwachten of is er een speciale manier om ze in en uit elkaar te halen. Het is fijn als dat dan voor je beschreven wordt.

    Bovendien staan ook alle maten en aanhaalmomenten en dergelijke beschreven in de handboeken. Ook niet geheel onbelangrijk natuurlijk als je alles weer gaat monteren.

    Vaak worden dergelijke boeken binnen autoclubs aangeboden of via marktplaats. Maar het loont natuurlijk altijd de moeite om even bij de dealer langs te gaan om te vragen of ze nog boeken hebben, die nog gebruiken en als je ze niet mag hebben/kopen wellicht wat bladzijdes mag kopiëren om weer wat in elkaar te kunnen zetten.

  12.