Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

De plannen

Ik zal op deze pagina uiteenzetten wat de plannen zijn voor de auto.

 

Toen ik deze auto kocht waren de plannen nog een stuk bescheidener. Maar naarmate het project vorderde, werden de plannen voor de auto steeds omvangrijker.

Intussen is het wellicht een beetje uit de hand gelopen tot het punt waar eigenlijk niets meer te gek is, zolang ik het leuk vind om te doen en het gave toevoeging vind voor de auto en het project.

 

Nu zijn deze plannen wel bijna constant onderhevig aan veranderingen, dus wat op deze pagina staat is meer een leidraad. Eventuele veranderingen en de status van elk onderdeel zal ik wel steeds proberen bij te werken op deze pagina.

 

 

De motor

 

Toyota 4A-GZE engine

 

Waar in eerste instantie de originele 4A-GE die in de auto zat toen ik 'm kocht weer terug in de auto zou komen, zijn die plannen iets veranderd.

Waar de 4A-GE al compleet gereviseerd was en onderstaande plannen dus eigenlijk allemaal al zo'n beetje afgevinkt waren. Begin ik met de nieuwe motor weer helemaal overnieuw.

 

De nieuwe motor is een 4A-GZE. In principe dezelfde motor, maar nu voorzien van een supercharger.

Buitenom een complete revisie heb ik nog wat extra plannen voor deze motor. In hoeverre deze ook daadwerkelijk gerealiseerd zullen worden weet ik nog niet.

 

Complete revisie Onvoltooid
Motor blueprinten Onvoltooid
Gashuis optimaliseren Onvoltooid
Roots supercharger vervangen door twinscrew supercharger Onvoltooid
4A-GZE topmount intercooler vervangen door Air-to-water intercooler systeem Onvoltooid
Custom inlaatspruitstuk met geïntegreerde intercooler fabriceren Onvoltooid
Cilinderkop optimaliseren Onvoltooid
Cilinderblok deburren Onvoltooid
Uitlaatspruitstuk vervangen door Cusco powerball Onvoltooid
Stuurbekrachtiging verwijderen Onvoltooid
Aircopomp verwijderen Onvoltooid
Nieuwe bevestigingsbeugel voor dynamo fabriceren Onvoltooid
Extra sensoren monteren in het motorblok Onvoltooid

 

 

De versnellingsbak

 

Gedemonteerde Toyota C52 versnellingsbak

 

Ook hier geld dat ik de C52 handgeschakelde 5-versnellingsbak die origineel in de auto zat al helemaal gereviseerd had en zelfs voorzien van een duur Quaife ATB LSD.

Maar aan de 4A-GZE motor die in de auto zal komen, zat ook aan andere versnellingsbak vast gebout. Het gaat hier om een E58 versnellingsbak die net weer wat sterker is om beter om te kunnen gaan met het extra koppel dat de 4A-GZE produceert. Dit is natuurlijk de verstandigere keuze (Toyota heeft deze versnellingsbak immers niet voor niets aan deze motor gemonteerd).

Deze versnellingsbakken werden als optie met LSD geleverd. Over de manier waarop je aan de buitenkant kunt zien of en wat voor LSD er in de bak zou zitten doen veel verschillende verhalen de ronde op het internet. Ik zal het dus pas echt zeker weten als ik de versnellingsbak open haal.

Maar zelfs als er al een LSD in zit, is er nog een redelijke kans dat ik alsnog weer een Quaife ATB LSD monteer omdat mijn voorkeur nu eenmaal naar een dergelijk soort differentieël uit gaat.

 

Versnellingsbak demonteren, reinigen, stralen en spuiten Onvoltooid
Versnellingsbak compleet reviseren Onvoltooid
Indien nodig differentieël vervangen door Quiafe ATB LSD Onvoltooid
Hulpkoppelingscilinder vervangen Voltooid
Hoofdkoppelingscilinder reviseren Voltooid
Nieuwe koppelingsplaat, drukgroep en druklager Onvoltooid


Het onderstel

 

Achterste wielnaaf

 

Het onderstel is op verschillende punten voor verbetering vatbaar om de wegligging van de Corolla naar een wat hoger plan te tillen. 

 

Originele schokdempers aanpassen voor KONI patronen Voltooid
Standaard veren vervangen door verlagingsveren Onvoltooid
Voorste stabilisatorstang vervangen door dikker en verstelbaar exemplaar Onvoltooid
Achterste stabilisatorstang vervangen door dikker en verstelbaar exemplaar Onvoltooid
Alle rubbers vervangen door polyurethaan exemplaren Onvoltooid
Topmounts vervangen Onvoltooid
Alle wiellagers vervangen Onvoltooid
Stuurinrichting reviseren Voltooid
Alles reinigen, stralen en laten poedercoaten Voltooid
Diverse kleine onderdelen aanpakken Onvoltooid


De remmen

Rode remklauw

De standaard remmen van de Corolla voldoen op zich prima. Je kunt de auto er prima mee tot stilstand krijgen.

Maar het is natuurlijk altijd fijn als je net en beetje eerder stil kunt staan. Vanuit de fabriek kreeg de '88 GT-S de pre-facelift remmen mee met een diameter van 238mm en een dikte van 18mm.

De auto's van na de facelift gebruikten al remmen met een diameter van 256mm en een dikte van 22mm. Dat levert toch meer remoppervlakte op en meer staal om de warmte te dissiperen.

Aangezien dit een hele simpele bolt-on upgrade is worden die remmen uiteraard gemonteerd op mijn Corolla.   

 

Voorremmen vervangen door AE101 exemplaren Onvoltooid
Alle remmen strak maken (Ontdoen van gietbramen etc) Voltooid
Alle remmen stralen en poedercoaten Voltooid
Alle remmen reviseren Voltooid
Hoofdremcilinder reviseren Voltooid
Flexibele remleidingen vervangen door staalomvlochten exemplaren Onvoltooid
Starre remleidingen vernieuwen met cunifer exemplaren Onvoltooid
Remschijven rondom vervangen Onvoltooid
Remblokken rondom vervangen Onvoltooid

 

 

De carrosserie

 

Corolla AE92 GT-S in draaibrug

 

In de carrosserie van de auto gaat wellicht nog wel het meeste werk zitten. Ten eerste om de roest aan te pakken waar de auto toch wat onder te lijden had. Halverwege het project bleek ook dat de auto al eens wat schade opgelopen had, ook dat moest natuurlijk opgelost worden.

Op wat verbeteringen na zal de carrosserie verder niet veel veranderen, want zeg nou zelf. Het is toch al een plaatje om te zien.

 

Beschadigde front vervangen door donorfront Voltooid
Diverse beugels voor antenne, brillenhouder, etc. aan carrosserie lassen Onvoltooid
Nieuwe stukken inlassen waar nodig Onvoltooid
Oude antennegat dichtlassen Onvoltooid
Gaten van Sidemarkers dichtlassen Onvoltooid
Nieuwe automatisch uitschuifbare antenne inbouwen Voltooid
Voorzieningen voor accu naar kofferbak verplaatsen Onvoltooid
Voorschermen vervangen Onvoltooid
Voorruit vervangen Onvoltooid
Achterruit vervangen Onvoltooid
Onderzijde tectyleren Onvoltooid
Holle plaatdelen tectyleren Onvoltooid
Koplampen vervangen Onvoltooid
Achterlichten vervangen door Levin Kouki lampen Onvoltooid
Spoiler vervangen door Kouki exemplaar Onvoltooid
Voorbumper vervangen door Trueno Zenki exemplaar Onvoltooid
Achterbumper vervangen door Trueno Kouki exemplaar Onvoltooid
Spatlappen vervangen door Trueno Kouki exemplaren Onvoltooid
Trueno schildje op motorkap plaatsen Voltooid
Buitenspiegels vervangen door inklapbare JDM exemplaren Onvoltooid
Deurgrepen vervangen Onvoltooid
Ramen van een tint laten voorzien Onvoltooid
Bumpers en stootlijsten voorzien van een nieuwe bies Onvoltooid
Auto strak maken Onvoltooid
Auto compleet laten spuiten Onvoltooid

 

 

Het interieur

 

Interieur van mijn Corolla AE92 GT-S

 

Het interieur was echt toe aan een flinke opknapbeurt. Het was gewoon afgeleefd en versleten.

Het originele interieur vond ik er toch al een beetje goedkoop uitzien en gewoonweg niet zo mooi, dus hier zou zowieso het een en ander veranderd worden.

Het wordt allemaal een beetje opgewaardeerd, er komt een digitaal instrumentenpaneel en het dashboard wordt ook volledig verbouwd om ruimte te maken voor extra meters. Verder zal alles natuurlijk opnieuw bekleed worden.

 

Dashboard aanpassen voor extra meters Onvoltooid
Deurpanelen aanpassen voor speakers en raambediening Onvoltooid
Shortshifter fabriceren Voltooid
Hemeltje aanpassen voor brillenhouder en opnieuw bekleden Onvoltooid
Brillenhouder/interieurverlichting inbouwen Onvoltooid
Dashboard opnieuw bekleden Voltooid
Extra meters installeren Onvoltooid
Compo speakers in deurpanelen inbouwen Onvoltooid
Compo sepakers achterin inbouwen Onvoltooid
Electrisch bedienbare ramen inbouwen Onvoltooid
Contactsleutelverlichting inbouwen Onvoltooid
Stoelen en achterbank opnieuw laten bekleden Onvoltooid
Armsteun opnieuw bekleden Voltooid
Trueno stuurwiel opnieuw laten bekleden Voltooid
Vloerbedekking vervangen Onvoltooid
Plastic interieurdelen opknappen Onvoltooid
2 DIN ruimte aanpassen voor radio Onvoltooid
Kofferbak opnieuw bekleden Onvoltooid

 

 

Overigen

 

Kabelboom auto

 

Er zijn natuurlijk ook dingen die niet echt onder een noemer te vatten zijn, maar uiteraard wel moeten gebeuren.

 

Schade aan kabelbomen herstellen/kabelbomen aanpassen Onvoltooid
Nieuwe bekabeling samenvoegen met oude kabelboom Onvoltooid
Brandstoftank nakijken en opnieuw conserveren Voltooid
Nieuwe velgen Onvoltooid
Nieuwe banden Onvoltooid
Auto laten herkeuren door RDW Onvoltooid