Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Blacktop

De naam 'Blacktop' is gegeven aan de 5e generatie van de 4A-GE motoren.
Het is geen officiële benaming van Toyota zelf, maar is door Toyota enthousiastelingen aan deze motor gegeven om de logische reden dat de kleppendeksels en afdekkap allemaal zwart zijn.
Hierdoor is deze motor eenvoudig te onderscheiden van andere 4A-GE varianten.

Nadat de 4A-GE motoren uitontwikkeld waren met de tot dan toe gebruikte cilinderkoppen met 16 kleppen, besloot Toyota een geheel nieuwe kop te ontwikkelen met 5 kleppen per cilinder (3 inlaatkleppen, 2 uitlaatkleppen)


Blacktop 4a-ge engine
Een Toyota 4A-GE 20V motor met de zwarte kleppendeksels en beschermplaat.

 

Deze generatie van de 4A-GE was een doorontwikkeling van de 4e generatie, de zogenaamde 'Silvertop'.

De voornaamste verschillen tussen de Blacktop en de Silvertop 4A-GE 20V zijn onder andere: De blacktop is MAP geregeld, heeft lichtere internals, grotere inlaatpoorten en een nog hogere compressie. Ook heeft de Blacktop een geavanceerder VVT systeem op de inlaat nokkenas dan de Silvertop. Beide 20V motoren zijn voorzien van ITB's

 

Toen deze motoren gemaakt werden waren ze al behoorlijk geavanceerd. Een cilinderkop met 20 kleppen en een inlaatspruitstuk met ITB's was meer iets wat je in de racerij tegenkwam dan op massa geproduceerde auto's.

En dan nog was dit eerder voorbehouden aan auto's uit het hogere segment dan aan een 'eenvoudige' auto als een Toyota Corolla.
Maar om de concurrentie aan te gaan met Honda's V-TEC motoren moest Toyota wel dergelijke technieken toepassen op haar sportiefste 1600cc motorblok.
En gelukkig hebben ze dit ook gedaan, want rijden met een Blacktop is een erg fijne ervaring. Het grootste spectakelstuk van deze motoren is dan ook het geluid. Mede door de ITB's en het hoogtoerige karakter van deze motoren is het geluid al een attractie op zich.

 


De Blacktop is voornamelijk geleverd in de Japanse AE111 Corolla Levin en Sprinter Trueno BZ-G of de top of the range BZ-R (De AE111 is geproduceerd van 1997 tot 2001). Deze coupé modellen van de AE111 zijn in principe de opvolgers van mijn eigen AE92 coupé.
De Blacktop motor is nog altijd bijzonder populair voor motorswaps en is intussen al in diverse chassis ingebouwd.

 

Hieronder nog even een overzicht van de specificaties van de 4A-GE 20V Blacktop:

 

 

  Motorcode:  4A-GE
  Brandstof:  Benzine
  Vermogen:  +/- 160 pk @ 7800 rpm.
  Koppel:  162 Nm @ 5600 rpm.
  Aantal cilinders:  4
  Cilinderinhoud:  1587cc
  Boring x slag:  81,0 x 77,0 mm.
  Compressieverhouding:  11:1  
  Aantal kleppen:  20 
  Klepbediening:  DOHC met VVT op de inlaat nokkenas
  Aandrijving nokkenassen:  Getande riem 
  Duratie nokkenkassen:  250º in-en-uitlaat 
  Lifthoogte nokkenassen:  8,2 mm. inlaat en 7,6 mm. uitlaat 
  Klephoek  -35º 
  Diameter inlaatkleppen:  26,5 mm. 
  Diameter uitlaatkleppen:  26 mm. 
  Flow verbrandingskamer:  Cross-flow
  Materiaal cilinderkop:  Aluminium legering 
  Materiaal cilinderblok:  Gietstaal
  Type cilinderblok:  7-rib 
  Diameter zuigerpennen:  20 mm. 
  Diameter big-ends:  42 mm. 
  Diameter gasklep:  ITB's (Individual Throttle Bodies) met 45 mm openingen  
  Brandstofsysteem:  EFI (D-jettronic) 
  Injector capaciteit:  295 cc/min. (2 Ohm, sidefeed)
  Druk benzinepomp:  75 psi.
  Druk benzinerail:  35 tot 38 psi. 
  EFI sensor:  MAP (Manifold Absolute Pressure)
  Ontsteking:  Elektronisch  (ESA/TCCS)
  Type bougies:  BKR6EP11 
  Droog gewicht motor:  Ongeveer 135 kg. 
  Overige bijzonderheden:  Lichtere internals
 Geavanceerder VVT systeem
 Lichter vliegwiel
 Grotere en anders gevormde inlaatpoorten dan Silvertop
 Groter plenum over de velocity stacks  

 

Deze 5e generatie van de 4A-GE was tevens de allerlaatste. Na deze motor is de ontwikkeling van de 4A-GE motor gestopt omdat het gewoonweg niet meer mogelijk was om de motor te laten voldoen aan de steeds strengere emmissie eisen en had Toyota een opvolger van de 4A-GE ontwikkeld in de vorm van de 2ZZ-GE.