Blacktop
De naam 'Blacktop' is gegeven aan de 5e
generatie van de 4A-GE motoren.
Het is geen officiële benaming van Toyota zelf, maar is door Toyota
enthousiastelingen aan deze motor gegeven om de logische reden dat de
kleppendeksels en afdekkap allemaal zwart zijn.
Hierdoor is deze motor eenvoudig te onderscheiden van andere 4A-GE
varianten.
Nadat de 4A-GE motoren uitontwikkeld waren met de tot dan toe gebruikte
cilinderkoppen met 16 kleppen, besloot Toyota een geheel nieuwe kop te
ontwikkelen met 5 kleppen per cilinder (3 inlaatkleppen, 2
uitlaatkleppen)
Een Toyota 4A-GE 20V motor met de zwarte kleppendeksels en
beschermplaat.
Deze generatie van de 4A-GE was een doorontwikkeling van de 4e generatie, de zogenaamde 'Silvertop'.
De voornaamste verschillen tussen de Blacktop en de Silvertop 4A-GE 20V zijn onder andere: De blacktop is MAP geregeld, heeft lichtere internals, grotere inlaatpoorten en een nog hogere compressie. Ook heeft de Blacktop een geavanceerder VVT systeem op de inlaat nokkenas dan de Silvertop. Beide 20V motoren zijn voorzien van ITB's
Toen deze motoren gemaakt werden waren ze al behoorlijk geavanceerd. Een cilinderkop met 20 kleppen en een inlaatspruitstuk met ITB's was meer iets wat je in de racerij tegenkwam dan op massa geproduceerde auto's.
En dan nog was dit eerder voorbehouden aan
auto's uit het hogere segment dan aan een 'eenvoudige' auto als een
Toyota Corolla.
Maar om de concurrentie aan te gaan met Honda's V-TEC motoren moest
Toyota wel dergelijke technieken toepassen op haar sportiefste 1600cc
motorblok.
En gelukkig hebben ze dit ook gedaan, want rijden met een Blacktop is
een erg fijne ervaring. Het grootste spectakelstuk van deze motoren is
dan ook het geluid. Mede door de ITB's en het hoogtoerige karakter van
deze motoren is het geluid al een attractie op zich.
De Blacktop is voornamelijk geleverd in de Japanse AE111 Corolla Levin
en Sprinter Trueno BZ-G of de top of the range BZ-R (De AE111 is geproduceerd van 1997 tot 2001).
Deze coupé modellen van de
AE111 zijn in principe de opvolgers van mijn eigen AE92 coupé.
De Blacktop motor is nog altijd bijzonder populair voor motorswaps en is intussen al in
diverse chassis ingebouwd.
Hieronder nog even een overzicht van de specificaties van de 4A-GE 20V Blacktop:
Motorcode: | 4A-GE |
Brandstof: | Benzine |
Vermogen: | +/- 160 pk @ 7800 rpm. |
Koppel: | 162 Nm @ 5600 rpm. |
Aantal cilinders: | 4 |
Cilinderinhoud: | 1587cc |
Boring x slag: | 81,0 x 77,0 mm. |
Compressieverhouding: | 11:1 |
Aantal kleppen: | 20 |
Klepbediening: | DOHC met VVT op de inlaat nokkenas |
Aandrijving nokkenassen: | Getande riem |
Duratie nokkenkassen: | 250º in-en-uitlaat |
Lifthoogte nokkenassen: | 8,2 mm. inlaat en 7,6 mm. uitlaat |
Klephoek | -35º |
Diameter inlaatkleppen: | 26,5 mm. |
Diameter uitlaatkleppen: | 26 mm. |
Flow verbrandingskamer: | Cross-flow |
Materiaal cilinderkop: | Aluminium legering |
Materiaal cilinderblok: | Gietstaal |
Type cilinderblok: | 7-rib |
Diameter zuigerpennen: | 20 mm. |
Diameter big-ends: | 42 mm. |
Diameter gasklep: | ITB's (Individual Throttle Bodies) met 45 mm openingen |
Brandstofsysteem: | EFI (D-jettronic) |
Injector capaciteit: | 295 cc/min. (2 Ohm, sidefeed) |
Druk benzinepomp: | 75 psi. |
Druk benzinerail: | 35 tot 38 psi. |
EFI sensor: | MAP (Manifold Absolute Pressure) |
Ontsteking: | Elektronisch (ESA/TCCS) |
Type bougies: | BKR6EP11 |
Droog gewicht motor: | Ongeveer 135 kg. |
Overige bijzonderheden: | Lichtere internals Geavanceerder VVT systeem Lichter vliegwiel Grotere en anders gevormde inlaatpoorten dan Silvertop Groter plenum over de velocity stacks |
Deze 5e generatie van de 4A-GE was tevens de allerlaatste. Na deze motor is de ontwikkeling van de 4A-GE motor gestopt omdat het gewoonweg niet meer mogelijk was om de motor te laten voldoen aan de steeds strengere emmissie eisen en had Toyota een opvolger van de 4A-GE ontwikkeld in de vorm van de 2ZZ-GE.