Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Accu verplaatsen

De accu van de coupé stond, zoals bij de meeste auto's, voorin in het motorcompartiment.

 

Corolla AE92 coupé motorcompartiment

 

Maar ik had al een tijdje geleden besloten dat ik de accu wilde gaan verplaatsen naar de kofferbak van de auto. Dit brengt enkele voordelen met zich mee, waarvan de voornaamste meer ruimte in het motorcompartiment is en een opgeruimder geheel daar. En in mindere mate een betere gewichtsverdeling.

 

Bij het wisselen van het front had ik het 'platform' waar de accu op gemonteerd was al verwijderd door de puntlasjes uit te boren.

 

accu platform accu platform verwijderd

 

Maar dan moest er in de kofferbak wel een nieuwe montageplek gecrëerd worden en waar moest die dan komen?

 

Dit is natuurlijk een hobby auto en de kofferbak hoeft niet per se super practisch te blijven. Ik hoef er niet elke week boodschappen mee te doen of weken mee op vakantie. Dus als de kofferbak iets ruimte inlevert is dat zeker geen ramp.

Aan de andere kant wil ik, als het nodig is, wel iets mee kunnen nemen en zoveel mogelijk ruimte overhouden. Bovendien wil ik, zoals gebruikelijk, ook dat het er zo fabrieksaf als mogelijk uitziet.

 

In de kofferbak is er aan weerszijde, achter de wielkasten een inham waar ik wel een accu kwijt zou kunnen. Nu moest ik enkel nog bepalen aan welke kant.

In eerste instantie had ik gedacht om de accu aan de passagiers zijde te monteren, zodat ook het gewicht over de lengteas van de auto beter verdeeld zou zijn als ik in de bestuurdersstoel zou zitten.

Maar aan die kant is ook de krik van de auto ondergebracht en het is toch makkelijk dat ik daar nog bij kan als het nodig is, zonder eerst de hele accu uit te moeten bouwen. Bovendien zou ik de bedrading van en naar de accu beter kwijt kunnen aan de bestuurderskant. Dus al met al zou dat waarschijnlijk de beste plek zijn.

 

Kofferbak inham

De beoogde plek voor de accu. In de uitsparing achter de wielkast.

 

Volgende stap was om te bepalen hoe groot de accu zou zijn die ik ging gebruiken, zodat ik wist hoe en waar ik 'm kon plaatsen.

Ik heb na wat zoekwerk besloten om voor een Optima Yellowtop te gaan van het type YT S 2.7 Dit was de meest compacte gelaccu die ik kon vinden, die toch genoeg kracht zou hebben om de startmotor van voldoende prik te kunnen voorzien.

Gelukkig staan overal netjes de maten van accu's vermeld en wist ik precies hoe groot hij zou zijn. Namelijk 237mm lang, 129mm breed en 201mm hoog.

 

Nu ik die informatie had, kon ik eens een bodemplaat maken om ook eens te kunnen visualiseren hoeveel plek de accu nu precies in zou nemen in de kofferbak.

 

bodemplaat accu

De nieuwe bodemplaat voor de accu, gemaakt van plaatstaal. De Yellowtop zou hier precies in moeten passen.

 

Van een stuk plaatstaal heb ik een nieuwe bodemplaat gemaakt. Origineel zat er ook een kunststof bodemplaat onder de accu, maar deze had niet de juiste afmetingen.

Toen ik deze had gemaakt kon ik veel beter inschatten waar de accu precies moest komen en hoeveel plek deze in zou nemen in de kofferbak.

 

Bodemplaat in de kofferbak

 

Zoals in bovenstaande foto te zien was er ruimte zat voor de accu. De lengte en hoogte zouden geen enkel probleem zijn. ik heb bewust een zo smal mogelijke accu gekozen zodat deze zo min mogelijk in de kofferbak uit zou steken.

In de foto is te zien dat hij ongeveer net zoveel plek in neemt als de wielkuip, wat voor mij prima is.

 

Nu moest ik er nog voor zorgen dat ik de accu op een verantwoorde manier in de kofferbak kon monteren. Nu had ik natuurlijk simpelweg gaten in de bodem van de kofferbak kunnen boren en daar een stel draadeinden doorheen kunnen bouten. Maar zo werk ik echter niet. Ik heb graag dat de dingen er ook uitzien alsof Toyota ze zelf zo gemaakt zou kunnen hebben.

 

Dus heb ik de manier waarop de accu in het motorcompartiment gemonteerd zit als uitgangspunt genomen. Daar staat hij op een soort 'platform' waarin 2 stangen haken waarmee met een beugel de accu vastgebout wordt.

 

Dus moest er eerst een nieuw platform gemaakt worden. Deze zou 2 bevestigingspunten moeten hebben waar weer 2 stangen achter kunnen hangen en met een beugel de accu op z'n plek houden. Maar wel sterk genoeg zijn om ook bij een eventueel ongeval niet te vervormen als een blikje en ook dan de accu op z'n plek te houden.

 

Ook dit platform zou ik weer uit plaatstaal maken zodat ik het later eenvoudig aan de auto zou kunnen lassen.

 Maar om die te kunnen vormen had ik ook nog een malletje van hout gemaakt. Hier zou ik het plaatstaal overheen kunnen hameren om het goed in vorm te krijgen.

De gaten in de houten mal zijn om 2 verzonken gaten in het plaatwerk te kunnen slaan. Dit is ten eerste om het dunne plaatwerk sterker te maken en een andere functie hiervan zal later duidelijk worden.

 

mal en plaatwerk accu platform

 

Ook zie je hier al dat ik 2 lipjes gemaakt heb aan de lange zijde waarachter de bevestigingsstangen zouden kunnen haken.

Na wat hameren, buigen en slijpen kom je dan uiteindelijk bij zoiets als dit uit:

 

accu platform boven accu platform onder

 

In bovenstaande foto's in te zien dat ik aan de lipjes waar de bevestigingsstangen in haken aan weerszijden ook nog wat ringen heb vastgelast. Dit om wat meer vlees te krijgen en ik het dunne plaatwerk niet zomaar omvouw als ik de bevestigingsmoeren aandraai.

 

Na een likje zinkspray ziet het er nog wat beter uit:

 

accu platform zinkspray boven accu platform zinkspray onder

 

Ook heb ik aan de bevestigingslipjes nog wat extra versteviging gelast, omdat bij een proefpassing met een accu bleek dat ik bij het aandraaien van de moeren nog steeds het plaatwerk naar buiten zou trekken.

Met deze extra versteviging is daar geen kans meer op en is alles zo stevig als mogelijk.

 

Inmiddels had ik ook het bevestigingsmateriaal gemaakt, de stangetjes en de beugel. De stangen zijn eigenlijk gewoon 2 draadeinden M12 waaraan ik 2 haken gebogen heb aan het uiteinde. De draad heb ik op het onderste gedeelte weg geslepen om de stangen glad te maken. Dit voorkomt dat de draad het plaatwerk beschadigd of bij trillingen gaat lopen zagen of iets dergelijks. Met een krimpkousje eroverheen is het nog extra beschermd en ziet het er nog wat proffesioneler uit.

 

Bevestigingsmateriaal accu

 

Ik had al eerder gezegd dat de verzonken gaten in het platform nog een extra functie hadden dan enkel versteviging. Het originele platform en bodemplaat van Toyota hadden ook nog wat opstaande randen die in de gaten vielen zodat de bodemplaat ook zonder bevestigingsmateriaal niet zomaar kon gaan schuiven.

Ik had diezelfde mogelijkheid, dus heb ik nog 2 stukken pijpen onder aan de accu bodemplaat gelast zodat deze mooi in de verzonken gaten van het platform vielen.

 

Bevestigingsmateriaal accu

 

Nu moest Het platform natuurlijk nog wel aan de auto zelf bevestigd worden. Dit zou de grootste uitdaging worden, want in dat gedeelte van de auto was er geen enkel stukje recht plaatwerk te vinden dat ik als referentie zou kunnen gebruiken.

 

Dus heb ik eerst de auto maar eens waterpas in de draaibrug gehangen, zodat ik in ieder geval 1 referentiepunt zou hebben en het platform waterpas in de auto zou komen.

 

auto waterpas

 

Daarna ben ik eens gaan meten en bedenken hoe ik het platform het beste aan de auto vast kon lassen. Met wat karton ben ik eens malletjes gaan maken om te kijken wat zou passen.

Toen ik eenmaal de vorm had gevonden die volgens mij zou gaan werken heb ik dit over gezet op het plaatstaal waarna ik de beugeltjes kon gaan buigen en in elkaar kon lassen.

 

kartonnen malletje

 

uitgesneden plaatwerk klaar voor bewerken

 

Eindproduct van de beugeltjes

 

Deze beugeltjes kon ik vervolgens in de auto lassen. Alleen zou ik daar aan de binnenkant met een lastoorst nooit bij komen. Dus zou ik aan de onderkant 2 gaten boren waar de beueltjes aan de binnenkant zouden komen, een beugeltje met een magneet op z'n plek houden zodat ik 'm met 2 proplasjes permanent aan de auto zou kunnen bevestigen.

 

beugels proplassen

De geboorde gaten met daar achter het beugeltje reeds zichtbaar. Deze wordt mbv een magneet op z'n plek gehouden tot hij vast gelast zit.

 

Hoewel ik eigenlijk 2 van deze beugels had gemaakt bleek het door de vorm van het plaatwerk van de auto makkelijker om maar 1 zo'n beugel te gebruiken.

Daarna heb ik nog 2 eenvoudige beugeltjes aan de bodem van de kofferbak gelast (van verschillende hoogte omdat de vloer verloopt).

 

Beugels accu platform

 

Om het platform aan de beugels te kunnen bevestigen maakte ik weer gebruik van de proplas techniek. Toen ik eenmaal op het platform afgetekend had waar de beugels eronder zouden zitten kon ik daar weer enkele gaten in boren waarmee ik alles vast kon lassen.

Voordat ik alles vast heb gelast heb ik echter de beugels en het plaatwerk van de bodem van en laagje zinkspray voorzien omdat ik daar later niet meer bij zou kunnen natuurlijk.

 

gaten in platform

 

platform proplassen accu platform in auto

Het accu platform in de auto vast gelast. na het proplassen alles weer netjes vlak geslepen en van een beschermend laagje zinkspray voorzien.

 

Ik had nog een accu liggen van vergelijkbare grootte met de Yellowtop, deze kon ik dus mooi eens gebruiken voor een proef passing om te kijken of alles goed past, een beetje makkelijk te bevestigen is en natuurlijk of het stevig is.

 

accu in kofferbak

 

accu in kofferbak gemonteerd

 

Zoals te zien werkt het allemaal prima. De accu zit stevig vast en kan geen kant meer op. Ik heb de auto in de draaibrug zelfs even op z'n zij en op z'n kop gedraaid en de bevestiging gaf geen krimp. Hou daarbij even in gedachte dat deze accu zo'n 12 tot 15 kilo weegt!

 

Ik ben zelf erg tevreden met het eindresultaat! het is stevig, veilig en als je het mij vraagt ziet het er ook nog eens uit alsof Toyota dit zelf zo in de auto had kunnen maken.

De bedrading komt later aan de orde, maar er is genoeg ruimte bij de accu voor een paar substantiele accu kabels die naar de voorkant van de auto zullen lopen.

 

Als de bekleding van de kofferbak ook aangepast is zal de accu ook netjes uit het zicht blijven en kan ik er via een luikje eenvoudig bij.