Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Silvertop

De naam 'Silvertop' is gegeven aan de 4e generatie van de 4A-GE motoren.
Het is geen officiële benaming van Toyota zelf, maar is door Toyota kenners aan deze motor gegeven om de logische reden dat de kleppendeksels en afdekkap allemaal zilverkleurig zijn.
Hierdoor is deze motor eenvoudig te onderscheiden van andere 4A-GE varianten.

Nadat de 4A-GE motoren uitontwikkeld waren met de tot dan toe gebruikte cilinderkoppen met 16 kleppen, besloot Toyota een geheel nieuwe kop te ontwikkelen met 5 kleppen per cilinder (3 inlaatkleppen, 2 uitlaatkleppen)

4A-GE 20V Silvertop engine

Een Toyota 4A-GE 20V Silvertop motor.

 

Zoals op bovenstaande foto te zien is, dankt de motor zijn naam aan de zilverkleurige kleppendeksels en beschermplaat, wat de bovenkant van de motor geheel zilverkleurig maakt.

Deze motor is geïntroduceerd in de AE101 Sprinter en Corolla modellen in Japan als tegenhanger van de hoogtoerige V-TEC motoren van concurrent Honda.
Om nog meer vermogen te peuteren uit de 4A-GE kreeg deze een geheel herziene cilinderkop met 5 kleppen per cilinder. Om de beademing te verbeteren stapte Toyota over op ITB's (Individual Throttle Bodies) waarmee elke cilinder zijn eigen gasklep kreeg.
Ook werd op deze motor een vroege vorm van VVT (Variable Valve Timing) geïntroduceerd waarmee de nokkenas van de inlaatkleppen verdraaid kon worden en de overlap tussen in-en-uitlaat kleppen kon worden veranderd.
Waar de vroegere varianten van de 4A-GE al behoorlijk hoge toeren draaiden, deden de 20V motoren daar nog een schepje bovenop. Het rode gebied van de toerenteller begon pas bij 8000rpm. Dit, tezamen met de ITB's, zorgde voor een waanzinnig geluid in de hogere toerenregionen en een uitmuntende gasrespons.

 

  Motorcode:  4A-GE
  Brandstof:  Benzine
  Vermogen:  +/- 155 pk @ 7400 rpm.
  Koppel:  162 Nm @ 5200 rpm.
  Aantal cilinders:  4
  Cilinderinhoud:  1587cc
  Boring x slag:  81,0 x 77,0 mm.
  Compressieverhouding:  10,5:1  
  Aantal kleppen:  20 
  Klepbediening:  DOHC met VVT op de inlaat nokkenas
  Aandrijving nokkenassen:  Getande riem 
  Duratie nokkenkassen:  250º in-en-uitlaat 
  Lifthoogte nokkenassen:  7,97 mm. inlaat en 7,6 mm. uitlaat 
  Klephoek  -35º 
  Diameter inlaatkleppen:  26,5 mm. 
  Diameter uitlaatkleppen:  26 mm. 
  Flow verbrandingskamer:  Cross-flow
  Materiaal cilinderkop:  Aluminium legering 
  Materiaal cilinderblok:  Gietstaal
  Type cilinderblok:  7-rib 
  Diameter zuigerpennen:  20 mm. 
  Diameter big-ends:  42 mm. 
  Diameter gasklep:  ITB's (Individual Throttle Bodies) met 43 mm openingen  
  Brandstofsysteem:  EFI (L-jettronic) 
  Injector capaciteit:  295 cc/min. (2 Ohm, sidefeed)
  Druk benzinepomp:  75 psi.
  Druk benzinerail:  35 tot 38 psi. 
  EFI sensor:  AFM (Air Flow Meter)
  Ontsteking:  Elektronisch  (ESA/TCCS)
  Type bougies:  BKR6EP11 
  Droog gewicht motor:  Ongeveer 135 kg. 
  Overige bijzonderheden:  VVT systeem op inlaat nokkenas
 ITB's met velocity stacks