Bluetop
Bluetop is eigenlijk een term die onder 4A-GE
enthousiasten is ontstaan.
Maar eigenlijk is die benaming die aan de eerste generatie 4A-GE motoren
is gegeven, niet helemaal juist.
Van de eerste generatie 4A-GE motorblokken (bouwjaren ongeveer van '84
tot '89) waren de letters '16 Valve' op de kleppendeksels namelijk blauw
geschilderd door Toyota.
Sommigen proberen hiermee de 1e en 2e generatie (de bluetops) van de 3e
generatie te onderscheiden (de zogenaamde redtop). Maar mede daardoor is
er al vaak verwarring ontstaan rondom 4A-GE motorblokken omdat
kleppendeksels uitwisselbaar zijn en Toyota zelf nog voordat de
smallport geïntroduceert werd al overschakelde op rode letters op de
kleppendeksels.
Mijn Bigport 4A-GE in aanbouw, met de blauwe letters in ere hersteld! Een Bluetop dus!
Hierdoor geef ik zelf de voorkeur aan de
benamingen 'Bigport' en 'Smallport'.
Deze benamingen kloppen altijd omdat dit het grootste verschil is tussen
de beide generaties en onderdeel uitmaakt van het ontwerp van de kop van
de motor.
Het verschil tussen de inlaatpoorten van de smallport (boven) en bigport (onder).
Je zou ook kunnen kijken naar de aanwezigheid van
het T-VIS systeem. Dit is op de Bigport namelijk wel aanwezig en is op
de Smallport komen te vervallen.
Kanttekening hierbij is echter dat sommige tuners het T-VIS wel eens
verwijderen van de motor.
Hieronder nog even de specificaties voor een 4A-GE Bigport motoren.
1e Generatie 4A-GE
Nadat de motor in samenwerking met Yamaha is
ontwikkeld als opvolger van Toyota's sportieve 2T-G, werd in 1983 de
eerste generatie van de 4A-GE geïntroduceerd in de befaamde RWD Corolla
AE86. De motor ontving veel lof en later volgden ook de eerste generatie
MR2 (AW11) , de Celica's en de FWD Corolla's (E80 serie).
Door de verschillende brandstoffen en milieuregelgeving in de
verschillende afzet markten konden de vermogens cijfers van de motor nog
wel eens variëren. Ik ga in onderstaande specificaties uit van mijn
europeese thuismarkt.
Motorcode: | 4A-GE |
Brandstof: | Benzine |
Vermogen: | +/- 120 pk @ 7000 rpm. |
Koppel: | 141 Nm @ 6000 rpm. |
Aantal cilinders: | 4 |
Cilinderinhoud: | 1587cc |
Boring x slag: | 81,0 x 77,0 mm. |
Compressieverhouding: | 9,4:1 |
Aantal kleppen: | 16 |
Klepbediening: | DOHC |
Aandrijving nokkenassen: | Getande riem |
Duratie nokkenkassen: | 240º in-en-uitlaat |
Lifthoogte nokkenassen: | 7,56 mm. in-en-uitlaat |
Klephoek | -45º |
Diameter inlaatkleppen: | 29,5 mm. |
Diameter uitlaatkleppen: | 25,5 mm. |
Flow verbrandingskamer: | Cross-flow |
Materiaal cilinderkop: | Aluminium legering |
Materiaal cilinderblok: | Gietstaal |
Type cilinderblok: | 3-rib |
Diameter zuigerpennen: | 18 mm. |
Diameter big-ends: | 40 mm. |
Diameter gasklep: | 55 mm. |
Brandstofsysteem: | EFI (L-jettronic) |
Injector capaciteit: | 182 cc/min. (1 Ohm, topfeed) |
Druk benzinepomp: | 75 psi. |
Druk benzinerail: | 35 tot 38 psi. |
EFI sensor: | AFM (Air Flow Meter) |
Ontsteking: | Elektronisch (ESA/TCCS) |
Type bougies: | BCPR5EP11 |
Droog gewicht motor: | Ongeveer 135 kg. |
Overige bijzonderheden: | Big-port cilinderkop T-VIS systeem (Toyota Variable Induction System) 8-runner inlaatspruitstuk |
2e Generatie
4A-GE
Omstreeks 1986 heeft Toyota enkele wijzigingen doorgevoerd voor de 4A-GE
motor. Dit mede met het oog op de toekomst en doorontwikkelingen van de
motor.
Zo werden er nieuwe onderblokken gegoten met extra verstevigingen in de
vorm van 4 extra ribben, waarmee het totaal op 7 ribben kwam.
De drijfstangen van de 2e generatie motoren werd wat zwaarder uitgevoerd
en ook werden de 'big-ends' vergroot naar 42mm.
Motorcode: | 4A-GE |
Brandstof: | Benzine |
Vermogen: | +/- 120 pk @ 7000 rpm. |
Koppel: | 141 Nm @ 6000 rpm. |
Aantal cilinders: | 4 |
Cilinderinhoud: | 1587cc |
Boring x slag: | 81,0 x 77,0 mm. |
Compressieverhouding: | 9,4:1 |
Aantal kleppen: | 16 |
Klepbediening: | DOHC |
Aandrijving nokkenassen: | Getande riem |
Duratie nokkenkassen: | 240º in-en-uitlaat |
Lifthoogte nokkenassen: | 7,56 mm. in-en-uitlaat |
Klephoek | -45º |
Diameter inlaatkleppen: | 29,5 mm. |
Diameter uitlaatkleppen: | 25,5 mm. |
Flow verbrandingskamer: | Cross-flow |
Materiaal cilinderkop: | Aluminium legering |
Materiaal cilinderblok: | Gietstaal |
Type cilinderblok: | 7-rib |
Diameter zuigerpennen: | 20 mm. |
Diameter big-ends: | 42 mm. |
Diameter gasklep: | 55 mm. |
Brandstofsysteem: | EFI (D-jettronic) |
Injector capaciteit: | 182 cc/min. (2 Ohm, topfeed) |
Druk benzinepomp: | 75 psi. |
Druk benzinerail: | 35 tot 38 psi. |
EFI sensor: | AFM (Air Flow Meter) / MAP (Manifold Absolute Pressure) |
Ontsteking: | Elektronisch (ESA/TCCS) |
Type bougies: | BCPR5EP11 |
Droog gewicht motor: | Ongeveer 135 kg. |
Overige bijzonderheden: | Big-port cilinderkop T-VIS systeem (Toyota Variable Induction System) 8-runner inlaatspruitstuk |