Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Bluetop

Bluetop is eigenlijk een term die onder 4A-GE enthousiasten is ontstaan.
Maar eigenlijk is die benaming die aan de eerste generatie 4A-GE motoren is gegeven, niet helemaal juist.

Van de eerste generatie 4A-GE motorblokken (bouwjaren ongeveer van '84 tot '89) waren de letters '16 Valve' op de kleppendeksels namelijk blauw geschilderd door Toyota.
Sommigen proberen hiermee de 1e en 2e generatie (de bluetops) van de 3e generatie te onderscheiden (de zogenaamde redtop). Maar mede daardoor is er al vaak verwarring ontstaan rondom 4A-GE motorblokken omdat kleppendeksels uitwisselbaar zijn en Toyota zelf nog voordat de smallport geïntroduceert werd al overschakelde op rode letters op de kleppendeksels.

Bluetop kleppendeksels

Mijn Bigport 4A-GE in aanbouw, met de blauwe letters in ere hersteld! Een Bluetop dus!

 

Hierdoor geef ik zelf de voorkeur aan de benamingen 'Bigport' en 'Smallport'.
Deze benamingen kloppen altijd omdat dit het grootste verschil is tussen de beide generaties en onderdeel uitmaakt van het ontwerp van de kop van de motor.

4A-GE cilinderkop verschillen

Het verschil tussen de inlaatpoorten van de smallport (boven) en bigport (onder).

 

Je zou ook kunnen kijken naar de aanwezigheid van het T-VIS systeem. Dit is op de Bigport namelijk wel aanwezig en is op de Smallport komen te vervallen.
Kanttekening hierbij is echter dat sommige tuners het T-VIS wel eens verwijderen van de motor.

Hieronder nog even de specificaties voor een 4A-GE Bigport motoren.

 

1e Generatie 4A-GE

Nadat de motor in samenwerking met Yamaha is ontwikkeld als opvolger van Toyota's sportieve 2T-G, werd in 1983 de eerste generatie van de 4A-GE geïntroduceerd in de befaamde RWD Corolla AE86. De motor ontving veel lof en later volgden ook de eerste generatie MR2 (AW11) , de Celica's en de FWD Corolla's (E80 serie).
Door de verschillende brandstoffen en milieuregelgeving in de verschillende afzet markten konden de vermogens cijfers van de motor nog wel eens variëren. Ik ga in onderstaande specificaties uit van mijn europeese thuismarkt.

 

  Motorcode:  4A-GE
  Brandstof:  Benzine
  Vermogen:  +/- 120 pk @ 7000 rpm.
  Koppel:  141 Nm @ 6000 rpm.
  Aantal cilinders:  4
  Cilinderinhoud:  1587cc
  Boring x slag:  81,0 x 77,0 mm.
  Compressieverhouding:  9,4:1  
  Aantal kleppen:  16 
  Klepbediening:  DOHC 
  Aandrijving nokkenassen:  Getande riem 
  Duratie nokkenkassen:  240º in-en-uitlaat 
  Lifthoogte nokkenassen:  7,56 mm. in-en-uitlaat 
  Klephoek  -45º 
  Diameter inlaatkleppen:  29,5 mm. 
  Diameter uitlaatkleppen:  25,5 mm. 
  Flow verbrandingskamer:  Cross-flow
  Materiaal cilinderkop:  Aluminium legering 
  Materiaal cilinderblok:  Gietstaal
  Type cilinderblok:  3-rib 
  Diameter zuigerpennen:  18 mm. 
  Diameter big-ends:  40 mm. 
  Diameter gasklep:  55 mm. 
  Brandstofsysteem:  EFI (L-jettronic) 
  Injector capaciteit:  182 cc/min. (1 Ohm, topfeed)
  Druk benzinepomp:  75 psi.
  Druk benzinerail:  35 tot 38 psi. 
  EFI sensor:  AFM (Air Flow Meter)
  Ontsteking:  Elektronisch  (ESA/TCCS)
  Type bougies:  BCPR5EP11 
  Droog gewicht motor:  Ongeveer 135 kg. 
  Overige bijzonderheden:  Big-port cilinderkop
 T-VIS systeem (Toyota Variable Induction System)
 8-runner inlaatspruitstuk  

 

2e Generatie 4A-GE
Omstreeks 1986 heeft Toyota enkele wijzigingen doorgevoerd voor de 4A-GE motor. Dit mede met het oog op de toekomst en doorontwikkelingen van de motor.
Zo werden er nieuwe onderblokken gegoten met extra verstevigingen in de vorm van 4 extra ribben, waarmee het totaal op 7 ribben kwam.
De drijfstangen van de 2e generatie motoren werd wat zwaarder uitgevoerd en ook werden de 'big-ends' vergroot naar 42mm.

 

  Motorcode:   4A-GE
  Brandstof:  Benzine
  Vermogen:  +/- 120 pk @ 7000 rpm.
  Koppel:  141 Nm @ 6000 rpm.
  Aantal cilinders:  4
  Cilinderinhoud:  1587cc
  Boring x slag:  81,0 x 77,0 mm.
  Compressieverhouding:  9,4:1  
  Aantal kleppen:  16 
  Klepbediening:  DOHC 
  Aandrijving nokkenassen:  Getande riem 
  Duratie nokkenkassen:  240º in-en-uitlaat 
  Lifthoogte nokkenassen:  7,56 mm. in-en-uitlaat 
  Klephoek  -45º 
  Diameter inlaatkleppen:  29,5 mm. 
  Diameter uitlaatkleppen:  25,5 mm. 
  Flow verbrandingskamer:  Cross-flow
  Materiaal cilinderkop:  Aluminium legering 
  Materiaal cilinderblok:  Gietstaal
  Type cilinderblok:  7-rib 
  Diameter zuigerpennen:  20 mm. 
  Diameter big-ends:  42 mm. 
  Diameter gasklep:  55 mm. 
  Brandstofsysteem:  EFI (D-jettronic) 
  Injector capaciteit:  182 cc/min. (2 Ohm, topfeed)
  Druk benzinepomp:  75 psi.
  Druk benzinerail:  35 tot 38 psi. 
  EFI sensor:  AFM (Air Flow Meter) / MAP (Manifold Absolute Pressure)
  Ontsteking:  Elektronisch  (ESA/TCCS)
  Type bougies:  BCPR5EP11 
  Droog gewicht motor:  Ongeveer 135 kg. 
  Overige bijzonderheden:  Big-port cilinderkop
 T-VIS systeem (Toyota Variable Induction System)
 8-runner inlaatspruitstuk