Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

De remmen

Ook de remmen van de auto zijn aangepakt. Hier ging het niet alleen om een revisie van de oude remmen, maar de voorremmen zijn ook vervangen door andere exemplaren.

Op zich voldeden de remmen van de coupé prima, maar als er ruimte is voor verbetering dan pakken we dat natuurlijk aan. Zeker als dat nog eenvoudig gedaan kan worden ook.

 

Omdat mijn Corolla een GT-S is, is hij voorzien van schijfremmen achter ipv de trommelremmen die in die tijd nog redelijk gemeendgoed waren voor de achter remmen.

De achterremmen gebruiken solide remmenschijven met een diameter van 242mm en een dikte van 9mm.

Maar de voor remmen zijn dezelfde remmen als elke andere Corolla met schijven met een diameter van 238mm en een dikte van 18mm.

Daar remt de auto zonder meer prima mee, het is immers geen zware auto. Maar in de Kouki (de auto's van na de face-lift) gebruikten al remmen met grotere remklauwen en schijven met een diameter van 256mm en een dikte van 22mm.

Die verschillen lijken in eerste instantie niet groot, maar het remoppervlak wordt al een aardig stukje groter. Maar dat niet alleen, want door de toegenomen diameter én dikte kan er ook meer warmte sneller aan de omgeving afgegeven worden.

 

Remschijven  Verschil in dikte remschijven

Het verschil tussen de originele remschijven en de AE101 remschijven.

 

Diezelfde remmen werden ook gebruikt op de Nederlandse Corolla AE101 en zouden zonder aanpassingen op de Corolla AE92 gebruikt moeten kunnen worden.

 

Via de onderstaande links kun je naar de betreffende pagina gaan waar je het hele verhaal kunt lezen samen met alle foto's die gedurende het project genomen zijn.