Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

KONI patronen plaatsen

Om de schokbrekers wat te upgraden zijn er verschillende mogelijkheden. Er zijn diverse bedrijven die allerlei moois aanbieden. Ik heb uiteindelijk gekozen voor KONI schokbrekers. Mede omdat ik onder mijn Corolla E9 hatchback al KONI rood schokbrekers had zitten en die me erg goed waren bevallen.

Anderzijds omdat de afstelmogelijkheden redelijk eenvoudig zijn en ook alle ervaringen van anderen alleen maar positief waren. Bovendien heeft KONI een erg goede reputatie en zijn ze kwalitatief erg goed.

 

KONI geel schokbrekers

De schokbreker sets voor en achter.

 

KONI heeft voor zo'n beetje elke Corolla E9 wel een set schokbrekers gemaakt. Let dus even goed op de productnummers of de schokbrekers ook geschikt zijn voor jou auto. Bovendien kun je alleen de originele schokbrekers gebruiken voor de ombouw. Mochten de schokbrekers onder jou auto al eens vervangen zijn door schokbrekers die niet van Toyota afkomstig waren gaat deze ombouw wellicht niet werken.

Voor de Corolla GTi/GT-S heb je de volgende nummers nodig:

 

KONI geel schokbreker inserts voor: 8641-1146

KONI geel schokbreker inserts achter: 8641-1147sport

 

Maar er zijn wel wat aanpassingen nodig om deze te kunnen monteren. Waar andere merken complete schokbrekers leveren die je compleet in plaats van de oude schokbrekers monteert, heeft KONI inserts gemaakt voor de AE92.

In de originele voor schokbrekers zaten al patronen, dus was het daar enkel een kwestie van de moer eraf, de oude patronen eruit halen en de nieuwe KONI patronen erin.

Bij de achter schokbrekers moest er het een en ander aangepast worden. In de KONI handleiding die bij de patronen geleverd werd stond netjes uitgelegd hoe de ombouw moest gebeuren.

Het kwam erop neer dat er eerst een gaatje onderin de schokbreker geboord moest worden om de oude vloeistof eruit te laten lopen en de druk eraf te halen.

Vervolgens moet er mbv de handleiding bepaald worden waar de schokkbreker doorgezaagd moet worden.

In mijn geval was dit 40mm vanaf de bovenkant van de schokbreker.

 

  gat onderin schokbreker  doorgezaagde schokbreker

 

Lege schokbreker behuizing  Groter gat in onderkant schokbreker

De achter schokbrekers met een draingat, doorgezaagd, gereed voor de patronen en

met een groter gat voor de bout.

 

Vervolgens moest het gat onderin groter geboord worden omdat de insert met een flinke bout onderin de schokbreker op z'n plek wordt gehouden.

 

Toen ik de schokbrekers gereed had voor de patronen heb ik ze met de rest van het onderstel meegestuurd om ze te laten stralen en poedercoaten.

Na een paar weken had ik de gepoedercoate schokbrekers weer terug en konden de KONI patronen definitief  geplaatst worden.

 

Schokbreker voor gereed

 

De voorste schokbrekers waren niet moeilijk. KONI levert een nieuwe topmoer mee om de schokbreker mee af te sluiten en de schokbreker patroon op z'n plek te houden. Voordat de moer erop gedraaid wordt moet er nog wat antivries in de schokbreker gegoten worden zodat vocht in de schokbreker geen kans krijgt om te bevriezen en de schokbreker te beschadigen. In de KONI handleiding wordt aangegeven hoeveel antivries er in gegoten moet worden.

 

De moer kon niet normaal met een sleutel vast gedraaid worden, maar KONI had 2 gaten in de bovenkant van de moer gemaakt waar een pensleutel in gehaakt kon worden. Nu had ik helaas niet de bschikking over een pensleutel, dus heb ik van wat rest staal zelf een hulpgereedschapje gemaakt waarmee ik de moer goed stevig aan kon draaien.

 

Hulpgereedschapje voor moer

 

Bij de achterste schokbreker kan de patroon er ook zo ingeschoven worden, waarna ze vast gezet worden met een bijgeleverde bout. De bovenkant wordt afgesloten met een rubber manchette.

 

Achterste schokbreker  Achterste schokbreker gereed

 

En uiteindelijk zijn alle schokbrekers dan gereed voor inbouw onder de auto.

 

Schokbrekers allemaal gereed

 

Bij mij werden de schokbrekers echter niet direct onder de auto geschroefd en hebben ze geruime tijd in een doos opgeslagen gelegen in de oude loods. Deze loods lag vlakbij de Noordzee en zout zeewater had soms wel eens kans om in die oude loods binnen te komen.

Dit kwam de schokbrekers niet echt ten goede bleek pas een hele tijd later toen ik de schokbrekers nog eens tevoorschijn haalde.

 

Gecorrodeerde zuigerstang

 

Hierdoor zijn de schokbrekers eigenlijk niet meer bruikbaar omdat de seal bovenin de schokbreker zijn werk niet meer kan doen en zodoende dus gewoon lek kan raken door de roest.

Dit resulteerde erin dat ik uiteindelijk gewoon een nieuwe set KONI schokbrekers aan heb moeten schaffen en al het bovenstaande nogmaals uit moet voeren.

Mocht je dus de schokbrekers niet direct onder de auto schroeven en ze nog even opslaan: Tip van mij, zorg voor een goede opslag of zorg ervoor dat de schokbrekers een beetje beschermd zijn om dit soort dingen te voorkomen.