De motor
Het kloppende hart van elke auto: de motor.
Omdat de auto als GT-S toch al een auto met een sportieve inborst was, was deze al voorzien van een motor met behoorlijk sportieve aspiraties. Binnen Toyota kringen heeft de 4A-GE door de jaren heen een bijna mytische status gekregen.
Dit blok heb ik dan ook netjes gedemonteerd en is volledig gereviseerd. En omdat dit dan ook de uitgelezen kans was om het blok ook nog een beetje aan te pakken is er natuurlijk ook nog het een en ander gedaan om een en ander nog een beetje te verbeteren in de zoektocht naar meer vermogen.
De revisie van de 4A-GE was eigenlijk al nagenoeg voltooid toen er zich wat veranderingen in het project voor deden. Doordat er een nog veel leuker motorblok op mijn pad kwam heb ik de beslissing genomen om de 4A-GE niet langer terug te plaatsen in de auto en in plaats daarvan voor een 4A-GZE te gaan.
In grote lijnen hetzelfde motorblok maar nu met de toevoeging van een supercharger!
Dat maakt van een toch al leuke motor een nog veel leukere motor. Ook met deze motor heb ik nog een en ander in petto, maar dat moet allemaal nog komen.
Omdat de revisie van de 4A-GE eigenlijk al voltooid was en het de motor was die origineel uit de auto is gekomen, zal ik op deze pagina's dan ook beide motoren behandelen.
Via de onderstaande links kun je naar de betreffende pagina's gaan om te lezen over dat onderwerp en alle bijbehorende foto's te bekijken.
- De eerste stap in een motorrevisie is natuurlijk het demonteren van de motor. Maar dat moet natuurlijk wel goed gebeuren.
- En alles wat gedemonteerd is moet natuurlijk ook weer netjes schoongemaakt worden. Ook onder de motorkap willen we dat het er een beetje netjes uitziet.
- De motor was wel toe aan een revisie. Hier lees je wat er allemaal gebeurd is.
- Nu alles weer netjes schoon en netjes op maat is kan alles ook weer netjes in elkaar.
- De startmotor kon ook wel een kleine revisie gebruiken.
- De motorsteunen hadden na al die jaren ook hun betse tijd wel gehad. Dus heb ik deze weer een nieuw leven gegeven. Lees op deze pagina wat ik ermee gedaan heb.
- Ook deze motor zal eerst uit elkaar moeten om te kijken waar we mee moeten werken.
-
Smallport 4A-GE inlaatspruitstuk inmeten
Omdat ik plannen heb voor een ander inlaatspruitstuk voor de 4A-GZE, heb ik een smallport 4A-GE inlaatspruitstuk opgemeten als basis.