Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

Laswerk 2015

Er was al eens eerder aan de auto gelast, maar dat was nog geen onverdeeld succes en met de aanschaf van een eigen MIG/MAG lasapparaat had ik nu ineens de mogelijk om te lassen wat ik maar lassen wilde.

 

Na het lassen van het complete donorfront was ik nu zo vol vertrouwen dat ik het lassen van de dorpels nog een keer wilde proberen. Alleen had ik dit maal geen stukken meer uit een sloop auto geslepen, maar had ik netjes overzetstukken besteld via het internet.

 

Overzet stukken carrosserie  Passen van wielkastrand

 

Omdat overzetstukken voor de coupé niet te krijgen zijn moest ik op zoek naar een alternatief. Ik wist al dat het plaatwerk van de hatchback niet helemaal 100% hetzelfde was, maar dat het wel een heel eind in de buurt kwam.

Voor de Corolla E9 hatchback waren er nog wel overzetstukken te krijgen die ik waarschijnlijk wel dusdanig aan zou kunnen passen dat ik ze kon gebruiken.

 

De oude reparatie was destijds nog niet helemaal klaar, bovendien hadden we het niet meer behandeld, dus waren die stukken er niet bepaald beter op geworden. Dus heb ik de oude reparatie nogmaal weg geslepen zodat ik er nieuwe stukken in zou kunnen zetten.

 

Oude reparatie verroest

 

De reparatiestukken hadden maar een bepaalde grootte, en de vorm was ook nog moeilijker erin te krijgen dan gedacht, dus moest ik meerdere stukken gebruiken om de definitieve vorm erin te krijgen.

 

Nieuwe stukken vast hechten  Nieuwe stukken door gelast

De reparatiestukken op hun plek vast gehecht en vervolgens vast gelast.

 

De verschillende stukken plaatwerk werden eerst op hun plek vast gehecht. Toen het eenmaal allemaal een beetje zat zoals ik het wilde hebben kon ik het gaan aflassen. Stukje voor stukje om niet al te veel warmte in het plaatwerk te krijgen, waardoor het zou kunnen gaan vervormen.

 

Ingelaste stukken in de zincspray  

 

Vervolgens werden alle lassen vlak geslepen met behulp van een lammellenschijf en behandeld met laag zinkspray.

Maar helemaal tevreden ben ik nog niet. Het is lang niet zo strak geworden als ik gehoopt had.

Wellicht is dergelijke grote stukken plaatwerk lassen toch nog een beetje te hoog gegrepen voor een beginner als ik. Voor nu zit het er dus wel even in, maar ik sluit niet uit dat het nog een keer overnieuw gedaan wordt. De andere kant laat ik dus nog maar even doen.

 

Andere kleine stukje plaatwerk lassen vormen echter geen probleem meer. Verdeeld over de hele onderzijde van de carrossere zijn er kleine stukjes die aangetast zijn door roest. Dat kan ik natuurlijk ook niet ongemoeid laten en ook daar worden nieuwe stukken ingelast.

Ik heb van lang niet alle stukken foto's genomen. Maar ik pak het als volgt aan:

 

Door gerot plaatwerk

Rondom dit beugeltje van een van de hitteschilde voor de einddemper heeft roest zich helemaal

door het plaatwerk heen gevreten.  

 

In dit geval zat er ook nog een beugeltje dat weer precies zo terug moest komen op dezelfde plek, anders zou het hitteschild niet meer passen. Op de foto is het vaag te zien, maar ik heb een lineaal langs het beugeltje gelegd en de lijnen door getrokken tot buiten het gebied wat ik weg zou slijpen.

Op die manier kon ik het beugeltje nadat er een nieuw stuk plaatwerk in gelast was weer op precies dezelfde manier en op precies dezelfde plaats terug lassen.

 

reparatie stuk vast gehecht

Met het uitgeslepen stuk als malletje neem je de vorm over op een vers stukje staal, wat je

vervolgens uit slijpt en op z'n plaats vast kan hechten voordat je door gaat lassen.

 

Lasjes weg geslepen

Het plaatje helemaal rondom af gelast en de lasjes weer netjes vlak geslepen.

Ik las niet alles in 1 stuk door, maar zet eigenlijk steeds kleine hechtjes tegen elkaar aan.

 

Reparatie in zincspray

Het beugeltje er weer op terug gelast en alles netjes in de zinkspray om roestvorming tegen te gaan.

 

Ook in de motorruimte moest er nog wat gelast worden. Het verwijderen van de motorsteun had nogal wat schade aan het plaatwerk achter gelaten. Bovendien was dit nogal een complexe vorm met allerlei rondingen dat ik niet zomaar even na kon maken.

Gelukkig zaten de motorsteunen van het originele front en het donorfront net op een andere plek. Dus kon ik het onbeschadigde plaatwerk van het originele front gebruiken om het donorfront weer een beetje op te lappen.

 

beschadigde paneel met reparatie stuk

Links het uitgeslepen stuk van het originele front. Rechts het

beschadigde plaatwerk van het donorfront.

 

Beschadigde deel weg geslepen

 

Reparatie stuk vast gehecht

Vastgehecht op z'n plek. Er zijn een paar grote kieren die nog gevuld moeten worden.

 

Reparatie in zincspray

Het is niet helemaal 100% strak geworden, maar altijd beter als het stuk plaatwerk dat er al zat.

 

Het is niet helemaal 100% strak geworden. Maar als straks ook de motorsteun die daar nog moet komen er weer in gelast is en alles weer netjes in kleur is gespoten, dan valt dat allemaal al een heel stuk minder op.

 

Maar in de hele auto zaten nog meer stukken die compleet door geroest waren en dus wel wat vers metaal konden gebruiken. Zoals bijvoorbeeld dit stuk in de wielkuip. Dit stuk was zowel aan de linker als  de rechter kant van de auto door geroest op exact hetzelfde stuk.

Hier komen 3 stukken plaatwerk bij elkaar op een ongelukkig punt en daar blijft vocht dus heel makkelijk zitten en begint het uitiendelijk dus gewoon te rotten.

 

Rot stuk plaatwerk

Een flink gat aan de binnenzijde nadat een deel van een van de bodemplaten op de naad is gaan roesten.

 

Om dit netjes te repareren moest er een groter deel verwijderd worden. Omdat dit ook nog vast zat met puntlasjes zijn deze uitgeboord zodat het netjes verwijderd kon worden zonder het onderliggende plaatwerk teveel te beschadigen.

Daarna kan ik met de verwijderde stukken nieuwe stukken aftekenen die goed moeten passen en vervolgens kan dit ingelast worden om zo de beschadigde stukken plaatwerk weer op te bouwen.

 

Doorgerot plaatwerk in wielkuip

En aan de andere kant (in de wielkuip) ziet dat er als volgt uit

 

Rot plaatwerk verwijderen

Ook hier werden de puntlasjes weer uitgeboord en het rotte gedeelte verwijderd.

 

Stukje plaatwerk aftekenen

 

plaatwerk passen

Met een magneetje wordt het stukje plaatwerk op z'n plek gehouden zodat ik het vast kan hechten.

 

plaatje vast gelast

 

Rot plaatwerk binnenzijde

 

rot stuk uitgeslepen

 

stukje plaatwerk vast gehecht

 

reparatie voltooid

Een vervelend stukje om de lasjes vlak te moeten slijpen met al die hoeken en rondingen.

Straks zie je er achter de bekleding helemaal niet meer van, dus dit volstaat.

 

Gerepareerde stukken worden direct nadat de lassen vlak geslepen en schoongemaakt zijn voorzien van een laag zinkspray om opnieuw roesten van het blanke staal voorlopig tegen te gaan.

 

En toen kwam er een stuk van de carrosserie waar ik een beetje tegenop zag om aan te beginnen.

Bij het verwijderen van alle bitumen aan de onderkant van de auto werden ook de wielkasten gedaan. En toen ik eenmaal met de staalborstel langs een naad gegaan was, bleek het plaatwerk daar nog maar zo dun dat de binnenkant er zo uit zag:

 

Gatenkaas bij wielkuip

Het plaatwerk was zo dus dat het gatenkaas was geworden. Op bovenstaande foto had ik de puntlasjes reeds verwijderd om de boel netjes los te kunnen halen.

 

Daar moest natuurlijk hoog nodig wat aan gedaan worden! Dus om het beschadigde plaatwerk netjes te kunnen verwijderen zonder meer schade aan te richten zijn eerst de puntlasjes weer netjes uitgeboord.

Vervolgens kon ik het beschadigde gedeelte uit de carrosserie slijpen.

 

Gat in wielkuip  Beschadigd plaatwerk uitgeslepen

 

En waar eerdere reparatie stukjes die ik in de auto gelast had nog redelijk rechttoe rechtaan waren, bestond dit redelijk forse stuk uit allemaal rondingen in verschillende richtingen. Een lastig stukje om na te maken...

 

Het eerste stukje dat ik gemaakt had bleek dan ook voor geen meter te passen. Maar ik leerde daarvan dan wel weer wat ik fout deed. En met het uitgeslepen stukje staal als malletje heb ik stukje bij beetje een nieuwe stukje staal in vorm weten te krijgen.

 

Reparatie plaatwerk

 

Uiteindelijk wist ik dan toch iets te fabriceren dat dicht genoeg in de buurt kwam van het origineel en dit kon vast gehecht worden in de carrosserie. Door sommige stukjes nog een beetje de kloppen en in vorm te hameren tijdens het vast hechten, pastte het uiteindelijk prima.

 

vasthechten reparatie stuk

 

ingelast reparatiestuk wielkuip gerepareerd

 

Maar de hoewel het er op de foto's best aardig uitziet was de onderste lasnaad erg lastig te zetten. Aan de andere kant bleek de roest nog een eindje door te lopen en daardoor was lassen daar lastig. Dus besloot ik nog een stuk verder naar beneden uit te slijpen om echt alle roest daar te verwijderen. Hiervan heb ik echter geen foto's meer gemaakt.

Maar na het vlak slijpen van de lasnaden en na een behandeling met zinkspray was ik helemaal niet ontevreden met het eindresultaat. Je ziet wel dat er een nieuw stukje in gelast is als je erop gaat letten, maar het valt niet direct op en ziet er al met al best netjes uit.

 

gerepareerde wielkuip 

Helemaal niet gek voor een amateurtje al zeg ik het zelf!

 

paneelnaad wielast

Alles weer netjes afkitten en dan zou alles weer waterdicht moeten zijn

 

Nu de auto weer even op z'n bokje stond en de steunen van de draaibrug dus ook eenvoudig verwijderd konden worden kon ik meteen een ander punt aanpakken dat nog moest gebeuren.

Er zat namelijk nog wat roest op het plaatwerk van het achterpaneel rond de kokerbalken.

 

Ik had jaren terug al eerder geprobeerd om dit aan 1 kant te repareren, maar mijn laskunsten waren toen nog niet zo geweldig dus moest daar toch echt nog eens een keer naar gekeken worden.

 

roest achterpaneel

 

Bij die eerdere reparatie had ik in mijn enthousiastme en onkunde het roestige gedeelte er domweg uit geslepen en er een nieuw stukje in gelast. Op zich niks mis mee zou je zeggen, maar nu ik wat ouder, wijzer en meer ervaren ben keek ik eerst even wat verder naar het getroffen stuk en bleek dit uit 3 verschillende plaatdelen te bestaan. Dus om dit goed te repareren zou ik eerst het buitenste plaatwerk voorzichtig moeten verwijderen om de onderliggende lagen op de juiste manier te kunnen repareren.

Allereerst heb ik alle roest verwijderd met een staalborstel, zodat ik beter kon zien welke stukken plaatwerk en aangetast waren en wat ik precies zou moeten vervangen.

 

oude reparatie

Het door roest aangetaste gedeelte schoongeborsteld. nu is de oude reparatie ook duidelijk zichtbaar.

 

De oude reparatie was nu ook duidelijk zichtbaar en zou toch echt niet meer voldoen. Bovendien was het aangetaste gedeelte nog een stuk groter, dus kon de oude reparatie verwijderd worden.

Vervolgens heb ik voorzichtig de buitenste laag plaatwerk verwijderd en de laag eronder intact gelaten. Deze was wel gedeeltelijk aangetast maar kon nog eenvoudig gered worden.

 

oude reparatie verwijderd reparatie aan onderliggende laag

Links de oude reparatie verwijderd, rechts de onderliggende laag gerepareerd.

 

reparatiepaneel achter gerepareerd

Links nu ook de bovenliggende laag gerepareerd en recht staat alles alweer netjes in de zinkspray.

 

Door naar hetzelfde stukje plaatwerk te kijken bij de chassisbalk aan de andere kant van de auto, kon ik herleiden hoe groot het onderliggende paneel was geweest voordat ik er jaren geleden de slijper in had gezet en maakte een plaatje om dat paneel weer z'n oude grootte en sterkte terug te geven.

Nadat ik het onderste paneel had behandeld met zinkspray om roest tussen de verschillende lagen tegen te gaan, kon ik vervolgens het buitenste paneel weer herstellen.

Ik hoef nu alleen het gat aan de rechterkant van de chassis balk weer opnieuw te boren en dan kan later de achterbumper met een goed gevoel weer bevestigd worden, wetende dat het staal bij de bevestigingspunten weer even sterk was als ooit bedoeld.

 

Ik had eerder de bumper bevestiging aan de linkerkant van de auto al weer hersteld. Maar de andere kant had ook nog een beetje aandacht nodig.

 

bumper bevestiging rechter achter zijde schade bumperbevestiging

 

rot staal verwijderd bumper bevestiging achter gerepareerde bumperbevesting rechts achter

De reparatie aan de rechterzijde van de auto. Ook hier zijn de rotte plekken verwijderd en is er nieuw plaatstaal terug ingelast.

 

Ik had al eerder een reparatie aan de wielkast rechtsachter verricht, maar bij het laswerk in de kofferbak kwam ik nog een paar rotte plekken tegen die ik aan zou moeten pakken.

Maar vanuit de kofferbak kwam ik daar maar moeilijk bij. Dus heb ik de auto weer terug in de draaibrug gehangen zodat ik er vanaf de onderkant makkelijker bij kon komen.

 

Ook zat er in die wielkast de laatste restjes bitumen ondercoating die eerst nog verwijderd moest worden met een staalborstel op de haakse slijper.

 

auto in draaibrug bitumen verwijderen

 

Daarna kon ik de werkelijk schade van de roest eens gaan beoordelen. En op het eerste gezicht beviel het me helemaal niet wat er vanonder de coating vandaan kwam.

Er was aardig wat roest te zien, waarvan het meeste maar oppervlakkig was en ik gewoon met de staalborstel kon verwijderen. Maar bij de bovenste bevestiging van de veerpoot kon ik met geen mogelijkheid komen met gereedschap en juist daar zat er bij de randen behoorlijk wat roest.

roest

 

De enige manier om die roest daar te verwijderen was door het weg te stralen. Dit gaf wel een enorme bende natuurlijk door het straalgrid dat overal naartoe vloog. Maar uiteindelijk was dat het wel waard.

Hoewel het staal al wel aangetast was doo de roest, bleek dit gelukkig maar oppervlakkig te zijn en kan ik het originele staal gewoon laten zitten.

 

schoon gestraalde wielkuip

 

Nu de roest volledig weg is zou het moeten volstaan om het goed te conserveren zodat de roest niet terug keert om het karwei af te maken. Voor nu zal een laag zinkspray het plaatwerk beschermen totdat de auto echt gespoten wordt er in een goede laag verf wordt gezet.

 

wielkuip in zinkspray

Nu hoef ik alleen nog enkele kleine reparaties te doen in deze wielkuip and dan is alle roest van de auto zo goed als uitgebannen.