FAQ
Vragen staat natuurlijk vrij en als liefhebber vertel ik natuurlijk elke keer weer met alle liefde over dit project.
Maar er zijn altijd enkele vragen die mij telkens weer gesteld worden en keer op keer terug komen.
Op deze pagina wil ik op enkele van deze vragen antwoord geven.
-
V: Wanneer wil je de auto klaar hebben?
-
V: Wil je niet eindelijk eens in de auto rijden?
-
V: Heb je überhaupt nog in de auto gereden voor je hem uit elkaar haalde?
-
V: Ik heb nog nooit zo'n Corolla gezien. Het lijkt meer op een Honda Prelude ofzo?
-
V: Vind je het niet zonde van die 4A-GE? En wat gaat daar nu eigenlijk mee gebeuren?
-
V: Wat ga je met de auto doen als je 'm klaar hebt? Verkopen? Naar shows? Racen?
A: Toen ik de auto kocht, was het idee om hem leuk op te knappen om er leuk mee te kunnen rijden.
Tja, dat is een beetje uit de hand gelopen...Dit project duurt intussen al 10 jaar. De ene keer kan ik er meer aan doen dan de andere keer. Soms komt het leven gewoon tussendoor (Dit project heeft al 3 verhuizingen en de geboorte van een dochter overleefd).
Ik heb geen tijdsplanning. Het duurt zolang het duurt en hij is klaar als hij klaar is. WIe weet duurt dat nog wel 10 jaar. Ik heb geen haast.
A: Het uiteindelijke doel is uiteraard dat de auto weer gaat rijden. En als ik alles voor elkaar krijg zoals ik het zou willen, dan zal er waarschijnlijk een behoorlijk tevreden en trots gevoel zijn en kan ik dubbel genieten als ik erin rijd.
Maar voor het zover is, is de uitdaging dus om alles zo voor elkaar te krijgen als ik het voor ogen heb. En dat duurt zolang als het duurt. Ik vind het sleutelen waarschijnlijk net zo leuk als straks het rijden.
A: Ik heb de auto gekocht en na een lange rit thuis van de trailer af gereden.
De auto is toen ook meteen geschorst, dus hij is onder mijn naam nooit verzekerd geweest of op de openbare weg geweest.
Op een besloten parkeerterrein heb ik er 1 rondje mee gereden. Maar zodra ik een loods had gevonden waar ik kon gaan sleutelen is de auto daar naartoe over gebracht. Is de auto op as steunen gezet, zijn de wielen er vanonder gehaald en sindsdien heeft hij niet meer op zijn eigen wielen gestaan.
A: Dat kan voor ons Europeanen best kloppen. Het coupé model van de E9 serie Corolla is nooit in Europa verkocht. De coupé werd wel in Japan en Amerika/Canada verkocht.
Ondanks dat de buitenkant heel anders is dan de hatchbacks, sedans en Liftbacks die we hier kennen, is het chassis en de techniek onderhuids (gelukkig voor mij) wel hetzelfde.
A: Tuurlijk. Achteraf gezien was het waarschijnlijk niet de beste volgorde om eerst de motor aan te pakken en daarna de rest. De plannen zijn daarna nogal wat veranderd.
Maar zeg nu zelf. Als je de keuze en de gelegenheid had om te kiezen tussen een 4A-GE die misschien als ik mazzel had 140pk had geleverd. Of een 4A-GZE, een motor die in Japan nota bene in dit type auto was geleverd, die sowieso 165pk levert en de potentie heeft om er nog veel meer uit te halen.
Ondanks dat de 4A-GE al helemaal gereviseerd was, was die keuze toch redelijk snel gemaakt.
Wat er nu uiteindelijk met de compleet gereviseerde 4A-GE gaat gebeuren is nog niet helemaal zeker.
Hij staat op het moment in mijn loods te verstoffen en zal zeker niet in de auto terug komen.
Verkopen is ook zonde. Ik heb er veel in geinvesteerd en dat geld heeft niemand ervoor over, dus dan houd ik hem liever zelf. Al was het maar voor de onderdelen die ik eventueel nog kan gebruiken voor de 4A-GZE.
A: Het is puur een auto voor erbij. Ik heb er niet al die jaren werk in gestoken en helemaal naar mijn eigen zin gemaakt om 'm daarna meteen te gaan verkopen natuurlijk.
Dus wat ik er precies mee ga doen als ie klaar is zie ik wel als het zover is. Bij mooi weer lekker een stukje toeren. Naar clubmeetings en wie weet wil ik inderdaad wel eens een voorzichtige track-day doen om te kijken hoe hij zich houdt.
Zeker is dat ik die auto gemaakt heb om ermee te gaan rijden, dus dat zal dan ook gaan gebeuren.