Het Corolla AE92 GT-S Project

Een website over mijn lopende project

Nederlandse vlag Engelse vlag

De auto

Voor velen zal deze Toyota Corolla coupé een onbekende auto zijn. Dat kan heel goed kloppen, want hij is enkel leverbaar geweest op de Japanse thuismarkt en in de Verenigde staten en Canada.

En zelfs in die verschillende afzetmarkten zaten er soms behoorlijke verschillen tussen de uitvoeringen van dezelfde auto. Vandaar dat ik zal proberen om op deze pagina wat meer duidelijkheid te scheppen in de achtergrond van de Toyota Corolla AE92 Coupé.

 

Maar eerst even het geheugen opfrissen:

 

Gebouwd tussen 1988 en 1992 was de Corolla E90 serie de 6e generatie van de zeer succesvolle Corolla modellen lijn van Toyota.

Waar sommige modellen van de voorganger (De E80 serie) nog gebruik maakten van achterwielaandrijving was Toyota met de E90 serie volledig overgestapt op voorwielaandrijving of 4WD.

In Nederland werd de auto geleverd als 3-en 5-deurs hatchback, liftback, sedan en wagon. Zowel de sedan als de wagon zijn nog als 4WD versies leverbaar geweest en de liftback en hatchback waren als gepepperde GTi versie verkrijgbaar.

De hatchback en liftback versies hebben in Nederland echter veruit de meeste verkopen voor hun rekening genomen.

 

Toyota Corolla hatchback 5-deur  Toyota Corolla hatchback 3-deur GTi

 

Toyota Corolla 4WD wagon  Toyota Corolla liftback

 

Toyota Corolla wagon  Toyota Corolla sedan

De Toyota Corolla E90 serie in zijn verschillende verschijningsvormen zoals in Nederland verkocht.

 

Als je ergens tussen 1988 en 1992 bij de Toyota dealer om een gloednieuwe Corolla kreeg je de keuze uit 4 verschillende motoren. Namelijk een 1300cc 12V benzinemotor (motorcode 2E-E), een 1800cc dieselmotor (motorcode 1C) en 2 verschillende 1600cc 16V benzinemotoren (motorcodes 4A-F(E) en 4A-GE).

 

Vervolgens waren er ook nog verschillende uitrustingsniveau's om uit te kiezen. De XLi was in Nederland het instap model dat aangekleed kon worden uit de omvangrijke lijst met accesoires van de optielijst.

De GLi stond een stapje hoger en was standaard al voorzien van de nodige opties. Het topmodel was echter de GTi.

De Nederlandse Toyota importeur zag echter nog een gat tussen de GLi en GTi modellen en introduceerde daarom het GTSi model. Deze was technisch gelijk aan de XLi, maar had de sportieve looks van de GTi.

 

Zoals bij Toyota gebruikelijk kreeg ook de E90 serie halverwege zijn levensduur een facelift om het model weer wat meer bij de tijd te maken en de verkopen nog een impuls te geven.

Zodoende stond er vanaf 1990 een licht gewijzigde Corolla in de showrooms. Voor de E90 betrof het hier enkele subtiele wijzigingen in het uiterlijk zoals het nieuwe bedrijfslogo (Met de 3 elipsen) in de grille, een andere voorbumper en enkele andere kleine wijzigingen.

Op technisch gebied was de 4A-F carburateur motor niet meer leverbaar omdat de motor vervangen door de 4A-FE. In principe dezelfde motor, maar nu voorzien van elektronische brandstof injectie. 

 

Maar nu terug naar de auto waar deze hele website om draait: Het coupé model!

 

Zoals reeds gezegd was deze modelvariant enkel leverbaar op de Japanse thuismarkt en in de VS en Canada.

In de VS en Canada verkocht men de auto onder de Corolla modelnaam en was als 2 varianten leverbaar. Het instapmodel genaamd SR5 en de sportievere GT-S.

 

Waar de SR5 het moest stellen met de 4A-F carburateur motor, trommelremmen achter en geen enkele uiterlijk vertoon was de GT-S voorzien van de sportievere 4A-GE, schijfremmen rondom, een sportief interieur met extra meters en een bodykit met een spoiler en sideskirts.

Om aan de amerikaanse typegoedkeuring te voldoen heeft Toyota speciaal voor de VS en Canada nog enkele wijzigingen door moeten voeren t.o.v. het Japanse coupé model.

Zo waren de amerikaanse modelen voorzien van sidemarker lichten, andere zijspiegels en andere voor en achterbumpers. Ook moest er aan strengere emmissie eisen worden voldaan waardoor Amerikaanse modellen over het algemeen minder vermogen hadden.

Een ander apart detail is dat de Amerikaanse modellen gedurende hun productie periode geen facelift hebben ondergaan en dus 5 jaar lang ongewijzigd zijn verkocht.

 

Toyota Corolla AE92 SR5  Toyota Corolla AE92 GT-S 

De Toyota Corolla SR5 en GT-S zoals in de VS en Canada verkocht.

 

Op de Aziatische markt lag het allemaal wat ingewikkelder. Daar werd namelijk hetzelfde model onder verschillende modelnamen verkocht en waren er specifieke winkels die dat model mochten verkopen.

Ik zal proberen het hier zo goed als mogelijk uit te leggen.

 

In Japan verkocht Toyota via verschillende dealer netwerken. De Toyota Corolla Store focuste zich meer op de economische modellen terwijl de Toyota Vista Store zich meer toelegde op de wat hoger gepositioneerde en luxere modellen. De Corolla stores mochten dus enkel Corolla modellen verkopen. Maar pas diezelfde Corolla een beetje aan om onderscheid te maken en hernoem 'm naar Sprinter en de Vista Stores mochten 'm ook verkopen.

 

Hetzelfde model kon dus in verschillende varianten en onder verschillende modelnamen worden verkocht via verschillende dealernetwerken.

Onder de Corolla modelnaam werd de coupé verkocht als Corolla Levin.

Bij de Sprinter modelnaam werd de coupé verkocht als Sprinter Trueno.

 

Het grote verschil tussen beide was dat de Corolla Levin een regulier front had met koplampen en een grille, terwijl de Sprinter Trueno een wat gestroomlijnder voorkomen had met klapkoplampen.

 

Toyota Sprinter Trueno zenki  Toyota Corolla Levin GT-Z zenki

De Toyota Sprinter Trueno en Toyota Corolla Levin zoals in Japan verkocht tussen 1988 en 1990.

 

Maar ook hier werd er halverwege de verkoopperiode van het E90 model een face-lift doorgevoerd waardoor de auto's weer wat meer bij de tijd werden gemaakt. In Japan hebben auto's van voor de facelift en na de facelift ook een eigen benaming. Om onderscheid te maken tussen de pre-facelift en facelift modellen duid men deze auto's in Japan ook wel aan als Zenki voor de pre-facelift modellen en Kouki voor de gefacelifte modellen.

 

Ook de Japanse coupé's hebben wat uiterlijke wijzigingen gekregen bij de facelift. Zo werden onder meer de bumpers en verlichting aangepakt.

 

Toyota Sprinter Trueno GT-Z kouki  Toyota Corolla Levin kouki

De Toyota Sprinter Trueno en Toyota Corolla Levin zoals in Japan verkocht tussen 1990 en 1992.

 

Ook van deze auto's zijn er weer verschillende uitrustingsniveau's geweest, namelijk GT, GT-V, GT-Apex en GT-Z.

De GT-Z is daarbij bijzonder goed herkenbaar omdat deze als enige met de 4A-GZE motor leverbaar geweest is. Deze afstemmeling van de befaamde 4A-GE motor was voorzien van een Supercharger en daardoor hadden de GT-Z modellen een luchthapper op de motorkap om de intercooler van koele rijwind te voorzien.

Op bovenstaande foto's zijn dus 2 GT-Z modellen te zien.

 

Ik hoop dat er nu meer duidelijk is over de auto en het verschil tussen de auto's van verschillende markten.

Voor alle duidelijkheid. Mijn auto is dus een Toyota Corolla AE92 GT-S die oorspronkelijk voor de Amerikaanse markt bestemd was.